Social media: kies jouw kanalen

WLM-FB-posts-2.png

Oké, het is zover: jouw website en logo staan als een huis, want daar hebben wij voor gezorgd. Of iemand anders heeft het gedaan, dat mag natuurlijk ook ;-) Maar nu wil je bezoekers naar je website toe trekken. Jouw mooie logo en huisstijl laten zien. Je naamsbekendheid vergroten. En, ook niet geheel onbelangrijk, je wilt nieuwe klanten laten weten dat je naar ze op zoek bent. Dat kan door visitekaartjes te verspreiden of posters op te hangen. Of je kunt netwerkborrels of evenementen voor ondernemers bezoeken. Dat moet je ook zeker doen als je dat leuk vindt. Maar online bereik je een véél groter publiek. Dat wordt dus verplicht facebooken, instagrammen, twitteren en pinnen! Alles tegelijk? Nee, dat liever niet. Lees even deze blog voordat je social media gaat inzetten voor je bedrijf.

Via social media kun je het verhaal áchter jouw product of dienst vertellen, laten zien wat jou drijft.

Wat ga je vertellen? Uiteraard wil je je product of dienst verkopen. Maak daar ook vooral mooie foto's van en post die op jouw kanalen. Maar, social media is geen marktplaats! Het is zoveel meer dan dat. Via social media kun je het verhaal áchter jouw product of dienst vertellen, laten zien wat jou drijft, waaróm jij kinderkleding verkoopt of coachingsessies aanbiedt en hoe dat je blij maakt. Zet dit gewoon eens op een A4'tje voor jezelf. Wat ga je over jouw bedrijf aan de wereld vertellen via social media? Welke keuzes in jouw dagelijkse leven hebben te maken met jouw bedrijf? Wat beweegt jou om iedere dag weer te doen wat je doet? Wat wil je uitdragen?

Vervolgens kun je bedenken wat voor posts hier bij passen. Dit hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn. Als jij diervriendelijke make-up verkoopt is het helemaal geen gek idee om op jouw bedrijfsaccount af en toe iets te posten over de vegetarische maaltijden die je (waarschijnlijk) kookt. Of plaats iets over de boeken die je leest, de apps die je gebruikt of de blogs die je volgt. Hier zit zeker weten wel wat bij dat met jouw bedrijf te maken heeft. Wees ook niet bang om te persoonlijk te worden. Klanten zijn misschien geïnteresseerd in jouw producten of diensten, maar willen heel graag ook meer weten over jou!

Ga op zoek naar het kanaal dat bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

Kies jouw kanalen Als je weet wat je wil vertellen, is het ook makkelijker om jouw kanalen te kiezen. Verkoop je producten of diensten die je goed kunt vertalen naar beeld? Instagram is de meest voor de hand liggende keuze, Met de filters van Instagram kun je afbeeldingen al mooi bewerken, maar probeer ook eens de gratis app VSCO om je productfoto's nóg aantrekkelijker te maken. Ook een goed idee: korte achter-de-schermen filmpjes van de productie, levering of verkoop van jouw producten. Een YouTube account is daarvoor niet noodzakelijk. Het inzetten van video's op social media is booming en Facebook en Instagram maken het je graag makkelijk om deze stap te nemen met bijvoorbeeld Instagram Stories en Facebook Live.

Als meubelmaker, designer of kunstenaar is Pinterest absoluut dé plek om op een intuïtieve manier geïnspireerd te raken en anderen te inspireren. Ook een leuk idee: laat je klanten op Pinterest een moodboard maken voordat je voor ze aan de slag gaat, dat doen wij ook. Als je niet zo visueel bent ingesteld, maar het wel leuk vindt om te discussiëren of artikelen te delen kun je ook op die manier in jouw vakgebied online zichtbaar zijn. Twitter en LinkedIn zijn dan de juiste kanalen en ga ook op zoek naar Faceboekgroepen en fora waar je gelijkgestemden ontmoet. Dit is voor iedere ondernemer die zich bezighoudt met politiek, journalistiek of wetenschap sowieso een aanrader.

Natuurlijk zijn er nog meer kanalen dan bovenstaande. Ga op zoek naar het kanaal dat bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Heb je nou echt helemaal niks met social media? Zet dan wél een Facebook bedrijfspagina op, je bent dan online namelijk een stuk beter vindbaar. Wij kunnen jou ook heel goed op weg helpen met het opstellen van jouw profiel of het maken van goede afbeeldingen voor Facebook.

Liever géén account dan een slecht onderhouden account.

Niet alles willen En dan nu de laatste en belangrijkste tip bij het kiezen van jouw kanalen: less = more. Een bedrijfsaccount is snel opgezet, maar regelmatig posten vergt wel wat uurtjes werk. Je wil ook nog je website onderhouden, met je boekhouder bijpraten en interessante cursussen volgen, of niet? En wat dacht je van een beetje vrije tijd? Daarbij geldt: liever géén account dan een slecht onderhouden account. Een keer een weekje niets plaatsen is geen probleem, maar een instagramaccount dat een half jaar stilligt? Liever niet, want dat roept toch vragen op bij (potentiële) klanten.

Zelf kiezen we ook voor less = more en hebben we onlangs ons twitteraccount afgesloten. We vertellen ons verhaal liever via Instagram, Pinterest en Facebook en daar hebben we het al druk genoeg mee!