Investeer niet in een logo

investeer-niet-in-een-logo.jpg

Het is natuurlijk wat bijzonder om als bureau voor branding te pleiten voor het vooral niet investeren in een logo. Toch doen we dat. En we leggen graag uit waarom. In een ideale wereld In een ideale wereld start je met je bedrijf en reserveer je een reële portie van een startkapitaal voor marketinginspanningen. In de echte wereld is het startkapitaal vaak niet per se royaal en kan bovendien wel slimmer worden ingezet. Zoals: een buffer voor spannende tijden. En dat is ook belangrijk. Belangrijker dan een logo, vinden wij.

Een logo is geen begin Natuurlijk: een goed logo straalt professionaliteit uit en professionaliteit is belangrijk. Helemaal als je begint. Dat is waarom veel starters juist daar beginnen. Een bedrijfsnaam en dan hoppa: een logo. Dan besta je als bedrijf, toch? Nee: een logo is geen begin van een bedrijf. Het is bijzaak, geen hoofdzaak. Ga maar na: iedereen kan een logo laten maken, niet iedereen kan omzet maken. En dat laatste is wél hoofdzaak.

Begin écht  Dus begin écht. Begin niet bij kleuren kiezen voor je logo, niet met het uren peinzen over een origineel visitekaartje of de structuur van je website. Begin bij de essentie: hoe ga jij je geld verdienen? Wat is je businessmodel? Welke klanten wil je bereiken en hoe ga je dat doen? Bespreek die zaken, steek daar tijd in. En het is veel verstandiger om te investeren in een slimme coach, dan in een logo. Echt.

Maar ik heb een logo nodig, toch? Ja. En een website, raden wij ook aan. Net als een basis voor je social media en andere marketingactiviteiten. Maar dat kan snel klaar en tegen een fijne prijs. Want: branding is wel echt belangrijk en waardevol. Het zorgt voor een prettige eerste kennismaking of juist verdieping. Het zorgt ervoor dat je wordt gezien en wordt onthouden. Goede branding werkt als een verlengstuk van jezelf en overtuigt ook als je zelf niet in de buurt bent.

Ok, we stellen het dus iets genuanceerder: investeer als je start. Ook in je branding en dus je logo. Maar maak het geen hoofdzaak. Begin niet met je logo. Een logo is geen bedrijf.


We hebben overigens een mooi netwerk om ons heen, ook met slimme business coaches. Mail ons gerust voor meer info. Ook als je graag meer wil horen over wat wij noemen een Perfect Start.